2011/01/17

Tips og andre triks mot skrivesperre.

Bildet er herfra


Når man blogger føler man often at man bare må skrive noe, bare for å få postet noe. Det spiller ingen rolle om det er noen stor blogg du driver, det at noen faktisk leser hva akkurat du skriver er jo en bragd i seg selv. Men du vil jo veldig gjerne holde på disse leserne, uansett om det er 20 eller 20 000 som leser bloggen din. Noe er det jo som holder dem der, og hvis du fortsatt vil det er oppdateringer viktig. Hva så om det går noen dager mellom hver oppdatering? Det at du viser at du ikke har glemt dem eller rett og slett bare driter i dem er jo nok til at de bør bli og lese videre. Du har jo sikkert mye mer å dele, har jeg rett?




Men når man har veldig lyst til å skrive. Her er cluet; man har lyst til å skrive, men har ingenting å skrive om. Etter flere slettede dokumenter (eller bloggposter, spørs hva det er du bruker for å skrive,) så sitter man igjen med det samme som da man startet. En hvis skjerm med to-tre linjer med tekst man egentlig hadde hatt lyst til å krepere av hvis du ikke hadde vært desperat etter å tilfredstille leserene sine.


AFA har skrevet et innlegg som hun har kalt "Tips mot skrivesperre", anbefaler alle som sliter like mye som meg med å finne inspirasjon til å stikke innom den bloggposten, mange gode tips der. Spesielt likte jeg tips nummer 5; 
"Pleier du å sitte et bestemt sted når du skriver? Flytt deg. Legg deg ned på gulvet med penn og papir, sett deg i parken, ta med deg laptopen til yndlingscaféen din og bestill noe godt å drikke. Samme hva det måtte være, bryt mønsteret ditt, en liten forandring kan gjøre underverker."

Kjenner jeg får lyst til å dra med meg en skriveblokk og løpe bort på Krus for å bestille meg en milkshake, helt til jeg ser på klokken og merker at den allerede har passert åtte. Cafè-turen får bli utsatt til i morgen, da, og heller kose meg med enda en kopp kakao etter at jeg har tatt en dusj. Jeg får jo aldri lest noe for tiden, så da skal jeg faktisk sette meg ned med kakao og en bok. Trodde dere virkelig jeg ikke klarte å få presset inn noe av det jeg har planer om eller har gjort i dag? Den dagen, sier jeg bare.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar